Přihlásit se

Od 13. prosince 2024 je v platnosti nové evropské nařízení o obecné bezpečnosti výrobků (General Product Safety Regulation, GPSR). Toto nařízení se přímo týká také provozovatelů internetových obchodů v České republice. Hlavním cílem GPSR je zajištění bezpečnosti produktů a ochrana spotřebitelů. To přináší nové povinnosti, které musí české e-shopy splnit. Co přesně GPSR od e-shopů požaduje?

Nařízení o obecné bezpečnosti výrobků bude nadále představovat „záchrannou síť“ pro nepotravinářské výrobky z hlediska jejich bezpečnosti s cílem ochránit spotřebitele. Toto nařízení mimo jiné:

  • zakotvuje obecnou povinnost uvádět na trh pouze bezpečné výrobky,
  • specifikuje zvláštní povinnosti pro bezpečnost výrobků prodávaných online,
  • narovnává podmínky pro bezpečnost výrobků nabízených a prodávaných jak online, tak off-line,
  • zakotvuje právo na informace spotřebitelů ze strany příslušných úřadů členských států a hospodářských subjektů,
  • spotřebitelům přiznává právo nápravy v případě stažení nebezpečného výrobku z oběhu

Od 13. prosince 2024 musí spotřebitelé mít snadný přístup k informacím o produktech, jejich bezpečnosti a výrobci. Tento předpis se vztahuje jak na nové, tak i na použité, opravené či repasované výrobky, které jsou v EU distribuovány bezplatně nebo za úplatu.Na produkty, které podléhají specifickým právním předpisům, jako jsou například potraviny, léčiva, živé rostliny a zvířata, nebo starožitnosti, se GPSR nevztahuje.

České internetové obchody jsou povinny uvádět:

  • Identifikační údaje produktu, například EAN, MPN nebo jiný identifikátor.
  • Informace o výrobci zboží, včetně názvu, adresy, e-mailu a webové stránky.
  • Bezpečnostní údaje, jako jsou varování, pokyny či upozornění pro bezpečné používání výrobku.

Všechny tyto informace musí být snadno přístupné na stránce s podrobnostmi o produktu.

Provozovatel e-shopu je povinnen aktivně sledovat nabídku produktů a odstranit z prodeje rizikové výrobky.

V České republice je uplatnění tohoto nařízení zajištěno novým zákonem, který stanoví maximální pokutu až 50 milionů Kč za určité přestupky. České kontrolní orgány však zatím neupřesnily, kdy přesně začnou aktivně provádět kontroly v souladu s nařízením GPSR.

Zodpovědnost za bezpečnostní informace nese především výrobce, ale e-shop musí zajistit, aby byly tyto informace dostupné zákazníkům.

Jak se připravit na GPSR?

  • Doplnění informací o výrobci produktů
  • Přidání bezpečnostních informací k produktům

V případě že Používáte e-Commerce Phoca Cart můžete pro přidání bezpečnostních informací k produktům použít pole Funkce (Features). Pro doplnění informací o výrobci pak v administraci eshopu můžete zadat potřebné údaje jako název výrobce, url adresu nebo e-mail výrobce do pole "Popis výrobce" na kartě výrobce. Kód EAN, MPN a další kódy pak doplníte na kartě produktu v záložce hlavní nastavení.