Univerzální oprava instalace Joomly

18.12.2018 04:33 1023 zhlédnutí
Autor článku
Bong
Článek uživatele

Často se v dotazech na různých fórech setkáte s uživatelskými problémy typu: nejde instalovat rozšíření, aktualizovat Joomlu, nahrávat obrázky či soubory, ukládat položky,... objevují se chybová hlášení: 500 Internal server error, chyba databázové tabulky xy,... problémy s přihlašováním, odezva stránek při jejich správě a další a další.

Není třeba hned myslet na nejhorší, hledat zda stránky nebyly hacknuté nebo volat o pomoc na fórech. Pomocí několika kroků můžete uvést vaši Joomlu zpět do kondice, nebo ji opravit do stavu, kdy budete  hledat jen skutečný problém.

Postup je univerzální, není rozhodující kvalita hostingu, správnost instalace Joomly a rozšíření, různá oprávnění vlastnictví a podobně. Vyžaduje minimum prostředků a lze jej použít i nouzi, kdy někomu opravujete web o kterém nic nevíte. A přitom řeší velké množství problémů, ať je jejich příčina jakákoli.

Postačuje dodržet následující kroky:

  1. Zkontrolovat technické podmínky provozu Joomly
  2. Provést kompletní zálohu souborů a databáze webu
  3. Odstranit všechny složky a soubory stávající instalace
  4. Obnovit složky a soubory ze zálohy (vždy nahrávat celý soubor zálohy a rozbalení provést až na webu)
  5. Opravit nastavení, databázi a aktualizaci obnovené Joomly
  6. Opravit nastavení, databázi a instalovaná rozšíření aktualizované Joomly

Zkušený uživatel si může práci zefektivnit pomocí některých nástrojů či rozšíření a třeba vlastního local serveru, kdy pak je možné opravy a aktualizace provést mimo ostrý web. Web po opravě je pak už jen přehrát zpět.

Postup opravy instalace Joomly

Zkontrolujte technické požadavky Joomly

Parametry, na kterých Joomlu aktuálně provozujete zjistíte na jednotlivých záložkách v nabídce Systém - Systémové informace. Zkontrolujte je a porovnejte s doporučeným nastavením.

PHP

PHP 7.1+ (Magic Quotes GPC, MB String Overload = off)(Zlib Compression Support, XML Support, INI Parser Support, JSON Support, Mcrypt Support, MB Language = Default)

Podporované databáze

MySQL 5.5.3+ (InnoDB support required)
SQL Server 10.50.1600.1+
PostgreSQL 9.1+

Podporované webservery

Apache 2.4+ (with mod_mysql, mod_xml, and mod_zlib)
Nginx 1.8+
Microsoft IIS 7

Nastavení php.ini

upload_max_filesize = 64M
max_input_time = 60
memory_limit = 128M
max_execution_time = 60
post_max_size = 64M

Záměrně jsou uvedeny jen doporučené hodnoty. V některých případech lze provozovat Joomlu i na nižších verzích nebo s nižšími hodnotami nastavení, ale už to může být příčinou mnoha potíží. Neprovozujete jen Joomlu, ale určitě i další rozšíření a ty mají svoje vlastní nároky.

O případné změny a navýšení budete muset pravděpodobně požádat váš hosting.

Nejprve zálohujte

Zálohování před úpravami by mělo být standardem, ale v tomto případě budete zálohu webu potřebovat dále využít.
Vytvořte kompletní zálohu pomocí Akeeba Backup, ve formátu JPA (ZIP pokud potřebujete později s obsahem manipulovat). Soubor zálohy stáhněte pomocí vašeho FTP klienta k sobě na PC. Zkontrolujte zda není soubor zálohy poškozen.
Pokud nemáte Akeeeba Backup instalováno nebo nainstalovat nejde, stáhněte kompletní obsah webu (včetně struktury) pomocí vašeho FTP klienta. Stažený a ověřený obsah zkomprimujte do archivu ZIP.

Opravte databázi

Následujících kroků se není třeba obávat, nic v databázi se nesmaže a nezničí.

  • Přihlaste v phpMyAdmin do databáze vaší Joomly a na záložce Struktura srolujte až na konec stránky.
  • Zvolte Zaškrtnout vše a z rozbalovací nabídky vedle vyberte Opravit tabulku.
  • Po dokončení operace výběr opakujte, ale zvolte Optimalizovat tabulku.
  • Nakonec zaškrtněte pouze tabulku xxxxx_session a z rozbalovacího menu vyberte Vyprázdnit.

Smažte kompletní obsah webu

Tento krok je nevratný, proto máte vytvořenu kvalitní zálohu!

  • Připojte se pomocí vašeho FTP klienta a smažte kompletní obsah vašeho webu, všechny soubory a složky. Skutečně všechny, kořenová složka musí být prázdná!

V případě, že chcete mazání urychlit, nebo některé soubory či složky nejdou smazat, použijte WEB FTP klienta vašeho hostingu (nejčastěji to bývá net2ftp).

Obnovte instalaci webu

  • Do prázdného rootu webu nahrajte pomocí FTP klienta soubor vaší zálohy (JPA, ZIP) a soubor kickstart.php (+ en-GB.kickstart.ini) - Akeeba Kickstart.
  • V prohlížeči zavolejte URL vas-skvely-web.cz/kickstart.php z nabídky vyberte soubor vaší zálohy. Zkontrolujte, že máte v nastavení Write to files: Directly a tlačítkem Start spusťte rozbalení souborů. Další kroky, jako obnovení databáze již nespouštějte.
  • Přes FTP klienta smažte v složku installation, která se objeví při obnovení zálohy vytvořené pomocí Akeba Backup. A dále soubor zálohy a soubor(y) kickstart.php.

Opravte a aktualizujte stávající instalaci Joomly

Přihlaste se do administrace vaší Joomly a proveďte postupně:

  • V Systém - Globální nastavení - záložka Systém - Nastavení FTP, Povolit FTP vyberte NE (FTP pak již nikdy nezapínejte).
  • V Systém - Globální kontrola zaškrtněte všechny případné položky a zvolte Zkontrolovat.
  • V Rozšíření - Spravovat - Databáze opravte tlačítkem Oprava databázi aktuální instalaci.
  • V Komponenty - Aktualizace Joomla vyhledejte aktualizace a spusťte Online aktualizaci Joomly, pokud je instalace aktuální, zvolte Přeinstalovat soubory jádra Joomly. Když žádná z možností nefunguje stáhněte si kompletní soubor poslední verze z downloads.joomla.org a zkuste aktualizovat na záložce Nahrát a aktualizovat.
  • Poslední možností aktualizace je nahrát instalační soubor Joomly do kořenové složky, rozbalit pomocí kickstart.php a následně smazat složku installation (postup je stejný jako v bodu Obnovte instalaci webu).

Opravte instalaci aktualizované Jomly

  • V Rozšíření - Spravovat - Databáze opravte tlačítkem Oprava databázi aktuální instalace.
  • V Rozšíření - Spravovat - Pátrat vyhledejte a nainstalujte vaše ztracená rozšíření.
  • V Rozšíření - Spravovat - Aktualizace vyhledejte a nainstalujte aktualizace vašich rozšíření.
  • V Rozšíření - Správce jazyků - tlačítko Instalovat jazyky nainstalujte nebo znovu nainstalujte jazyky, které používáte.

V této fázi by vaše instalace měla být aktuální a opravena nejlepším možným způsobem.
Vyčistěte mezipaměti Joomly, prohlížeče, odhlaste se a přihlaste a výsledek práce zkontrolujte. Vytvořte si výsledný bod zálohy.

Ted můžete řešit případné další chyby a problémy. S největší pravděpodobností budou způsobeny neaktualizovanými rozšířeními třetích stran.

Informace o autorovi Bong

Líbil se vám článek?
(7 hlasů)
Nástroj na změnu hesla administrátora v Joomla!
Předchozí článek autora Bong  25.11.2018 711
Nástroj na změnu hesla administrátora v Joomla!
Článek uživatele
Na změnu hesla administrátorů Super Users, bez přístupu do administrace Joomla!, existuje spousta...
sef url joomla
Následujicí článek autora Bong  07.01.2019 789
Přátelské URL v Joomla
Článek uživatele
Přátelské URL (Search Engine Friendly URLs) v Joomla! byly vždy pro některé uživatele malou noční...

Štítky: Návod Aktualizace

20.01.2019 17:25 774 zhlédnutí
Vývojářské tipy
Základní individuální přizpůsobení administrace Joomly
Základní individuální přizpůsobení administrace Joomly

Zkušený administrátor nebo začátečník, každý z nich má rád, když je po dokončení webu poplácáván po ramenou a...

07.01.2019 10:56 789 zhlédnutí
Začínáme s Joomla!
Přátelské URL v Joomla
Přátelské URL v Joomla

Přátelské URL (Search Engine Friendly URLs) v Joomla! byly vždy pro některé uživatele malou noční...

18.12.2018 04:33 1024 zhlédnutí
Začínáme s Joomla!
Univerzální oprava instalace Joomly
Univerzální oprava instalace Joomly

Často se v dotazech na různých fórech setkáte s uživatelskými problémy typu: nejde instalovat...

25.11.2018 11:52 711 zhlédnutí
Vývojářské tipy
Nástroj na změnu hesla administrátora v Joomla!
Nástroj na změnu hesla administrátora v Joomla!

Na změnu hesla administrátorů Super Users, bez přístupu do administrace Joomla!, existuje spousta...

6 komentáře

Karel Neugebauer jr. - itx.cz
napsal(a) Karel Neugebauer jr. - itx.cz 11. pro 2018 06:58

Bongu chlape! Xkrát můžu napsat, že Akeeba a ZIP je prasárna a pořád to někteří z nás radí. Nemůžeme postupovat nějak jednotně?

Odkaz Komentáře
David Zirhut
napsal(a) David Zirhut 11. pro 2018 12:24

Skoro mi přijde, že by stálo za to udělat nějakou anketu - mám/nemám rád Akeebu : - )
Souhlasím s Xarlienem, že zálohy je vhodné řešit systémově (tj. na serveru) a ne klientskou aplikací. Samozřejmě mohou existovat výjimky, ale ty musí mít rozumné opodstatnění.

Odkaz Komentáře
Karel Neugebauer jr. - itx.cz
napsal(a) Karel Neugebauer jr. - itx.cz 11. pro 2018 13:14

Akeeba jako taková je fajn pomocník, ale je třeba přemýšlet. Nesmím to používat na velké weby (cca od 1GB nahoru) a neměl bych tím suplovat zálohu hostingu. Určitě to je fajn použít na migraci a nebo takovou "rychlou" zálohu před úpravami. Navíc rozdíl ZIP vs JPA co se týče výkonostních požadavků je propastný v neprospěch ZIP (ale je pravda, že aktuální testy na PHP 7.x nemám provedeny). Takže na malé weby OK a zásadně JPA kompresi. Lidi jsou strašně líní, opravdoví profesionál věří jen sobě, FTP/a ručnímu DUMPu DB. Já to ze všech webů o které se starám primárně odinstaluji a je to další komponenty, kterou nemusím hlídat (a to těch webů o které se starám mám v tabulce přes 80).

Odkaz Komentáře
Bong
napsal(a) Bong 13. pro 2018 20:15

Já jsem rád, že to někdo schopný čte... plánuji ten článek ještě upravit, napadlo mě nějaké to vylepšení a připomínky zapracuji.

Odkaz Komentáře
Rudolf Baláš
napsal(a) Rudolf Baláš 29. pro 2018 21:38

Jsem take rád, že se zde vyjadřují pokrořilí uživatelé a programátoři.

Souhlasím, že pro weby nebo projekty,
- které jsou pod dohledem zkušených programátorů
- které mají systém napojení na git/gitlab
- které mají devel/stage/produkci a používá se deploy a verzování
- které mají přístup přes ssh a používá se IDE editor, grep a jiné vychytávky na serveru
- které mají přístup k nastavení apache na serveru, systém lehce obnovitelných záloh a přístup k nim

prostě weby které jsou vysoce bussines je použití akeeba pro zdatné administrátory a programátory spíše obtěžující a nic nepřinášející.

Podle zaměření článku ale předpokládám, že je určen pro mírně pokročilé administrátory a hlavně tam, kde mám sice přístup k ftp ale to je tak vše.
Navíc pokud používám běžný hosting, každé obnovení ze zálohy musím žádat support, někdy je to navíc zpoplatněno a navíc běžně čekám na pracovní den od 8-16 hodin.
(viz nejnovější zkušenost kamarádky na wedosu, kdy to po 14 dnech vzdala a raději mi napsala)

Navíc podle zkušeností většiny klientů (respektive jejich rádoby experti na dělání webů) umí se akorát připojit na ftp a do databáze a kopie na přenos vytvářejí ručně (samozřejmě si za takový nesmysl nechávají zaplatit :)))).
Tohle si umí i administrátor začátečník vytvořit sám pomocí fungující integrované aplikace v administraci.
Takže i když nemám v seznamu desítky webů, ale stovky, doporučuji klientům aby tuto aplikaci používali. Při správném použití a dodržení nápovědného postupu jde o velice rychle vytvořenou kopii a přenos webu z jednoho hostingu na jiný ve vlastní režii.

Otázka zda JPA nebo ZIP?
Rozhodně JPA.
Ale pokud potřebuji najít nějaký výraz v php souborech a hosting není náš (= nemám přístup přes terminál a není zde podpora grep) udělám si zálohu ZIP a tu si na svém applu pěkně rozzipuji a pak použiji přinejmenším BBedit.

Za mě tedy je článek tak jak je napsaný přesně pro správnou cílovou skupinu :)

Díky

Odkaz Komentáře
Bong
napsal(a) Bong 14. led 2019 12:36

Ruda to napsal lépe, než bych to vysvětlil já :-)

Formát JPA jsem tam dopsal. Má ale jednu vadu, nejde s ním na PC dost dobře pracovat a nejde vytvářet, takže bez ZIP se v některých situacích uživatel s omezenějšími prostředky neobejde.

Odkaz Komentáře

Nové články

Článek uživatele
Novinky
Joomla 3.9.6
Článek uživatele
Zprávy ze světa IT
IT události v kostce
Článek uživatele
Novinky
Joomla 4, Alpha 8

Související články