Přihlásit se

Joomla 5.0.1 a 4.4.1 bezpečnostní vydání (29 lis 2023)

Joomla 5.0.1 a 4.4.1 je nyní k dispozici. Jedná se o bezpečnostní vydání pro Joomla 4.x. a 5.x.

Eshopy - právní úpravy pro rok 2023

21. říj 2022 15:25 - 21. říj 2022 15:25 #147125
Včera Xunil zmiňoval na Joomla baru zajímavé video ohledně nadcházejících změn okolo eshopů, tak aby to nezapadlo :)

21. říj 2022 17:32 #147126
Odpověď od Cony
Moderátor
Heslovitý výpis z videa:

Recenze (cca 0:05)
==================

- je nutné ověřovat recenze, že ji psal člověk, který si opravdu nakoupil
- v obchodních podmínkách, 
    - uvést jak se recenze ověřují (zaslání linku, jen registrovaní apod.)
    - jak vzniká průměr hodnocení
    - jak se recenze třídí (tzn. jak vybírám recenze, který dávám na web)
- neměly by se mazat negativní recenze (zavání nekalou obchodní praktikou)


Slevy (cca 0:09)
================

- neuvádět slevu vůči doporučené prodejní ceně
- slevu komunikovat jen od nejnižší ceny za kterou jsme za posledních 30dní prodávali, 
  ale jen u první slevy, pak už zvyšuju slevu, zvyšování slevy nesmí být ale přerušeno
- nevztahuje se 
  - na rychle kazící se zboží
  - na poskytování služeb
  - nehmotné věci
  - na věrnostní akce
  - akce typu 2 + 1 zdarma, každý druhý výrobek za 50% apod.
  - oznámení typu "máme nejnižší cenu"
- viz www.ilincev.com/eu-slevy
- pokud poruším, zákazník může do 90ti dnů odstoupit od smlouvy
- nově zavedené zboží ihned do slevy (cca 1:09) - nutno mít prodej aspoň chvíli za neslevněnou cenu (klidně jen pár minut)
- pozor na slevové kódy dostupně všem, ty se počítají do nejnižší ceny
- balíčky, tzn. 1 produkt + druhý produkt, raději nepoužívat slovo "sleva" (cca 1:16)
- doporučená cena prodejce, běžná cena apod. nelze komunikovat jako slevu (cca 1:17)


Checkout (cca 0:19)
===================
       
- nejpozději při přidání do košíku informovat o omezeních ohledně dodání (např. nedodávám do ČR) 
  a o způsobech platby (např. pokud přijímám jen poukazy, platební karty apod.)
- profilování cen (pokud se může změnit cena na základě např. cookie apod.)
- než se uzavře objednávka musí se zobrazit (odděleně od obchodních podmínek)
  - vlastnosti produktu
  - celková cena
  - dopravné           
- vlastnosti - jsou podrobnější požadavky na zobrazené vlastnosti
  - "chytré elektroniky" (počítače, telefony apod.) - informace o SW, aktualizacích apod...
  - "dvojí kvalita" - nesmí být prodáván pod stejným názvem produkt, který má pro každý trh jiný složení
- v průběhu checkoutu komunikovat (nemělo by být v obchodních podmínkách, ale samostatně)
  - telefon, email (ruší se fax)
  - kdy bude doručeno (např. doba doručení 2 - 5 dnů) - pozor na předprodeje a přeprodeje
  - jak se vyřizují stířnosti           
  - informace o možnosti reklamace
  - informace o záruce
  - informace o případném servisu
  - informace o možném odstoupení od smlouvy
- pokud není uvedeno jinak, je nutné doručit do 30ti dnů (jinak je smlouva neplatná)
- při přihození do košíku se nesmí samo "přihodit" něco navíc
- musí být "kontrola košíku", tj. poslední krok s výpisem objednávky
- text finálního tlačítka musí být "Objednávka zavazující k platbě", nebo obdobná textace, jinak smlouva není platná (cca 0:32)
- nutno rozlišovat, zda v rámci objednávky uzavírám smlouvu, nebo jen přijímám objednávku (tzn. čeká se na potvrzení eshopu)
  - okamžité uzavření smlouvy
    - kupte nyní
    - zaplaťte nyní
    - potvrďte nákup
  - přijmutí objednávky
    - zaregistrujte se
    - potvrďte 
    - objednejte nyní
- musí se zasílat obchodní podmínky např. v PDF do emailu, link nestačí
- návody nemusí být v papírové podobě, mohou se posílat digitálně
- záruční list musí být také přiložené

Reklamace (cca 0:40)
====================

- při poruše do jednoho roku (do teď byl jen půlrok), prodávající musí prokázat, že nakupující poškodil, jinak platí "už to tak přišlo"
- po půl roce je důkazní břemeno na nakupujícím
- u "chytré elektroniky" se odpovídá i za SW a aktualizace, tj. musí být po dobu trvání záruky dostupné aktualizace

Reklamy (cca 0:46)
==================

- eshop odpovídá za to, co je uvedeno v reklamách na zboží, tj. pokud něco tvrdím v reklamě, musím to dodržet 
  (tzn. pozor na prohlášení typu "vydrží 20let jako nové", "funguje se všemi systémy" apod.)
- eshop odpovídá i za reklamy a přísliby dodavatelů (např. pokud Philips prohlásí "tahle tv vydrží 10 let", někdo ji koupí, 
  a pokud se mu pokazí za 4 roky, musím dodat novou)
- ČOI už nekontroluje oprávněnost reklamace, tzn. při odmítnutí reklamace se musí spotřebitel obrátit na soud

Záruka na jakost (cca 0:55)
===========================

- mohu poskytnout "záruku za jakost", tzn. prodlužuju záruku např. na 5 let 
- musí být uvedeno
  - věc, které se týká
  - v čem spočívá
  - kde uplatnit a jak
  - postup uplatnění
  - podmínky
  - náklady na dopravu apod.
- pozor na reklamy, reklama může zavazovat k prodloužené záruce

Odstoupení od smlouvy (cca 0:58)
================================

- odstoupení do 14 dnů        
- nově zákazník musí vrátit zboží v takovém stavu, v jakém by ho koupil v kamené prodejně (nelze vracet "ošoupané" zboží)
- pokud např. pošlu parfém včetně testeru, parfém se musí vrátit neotevřený, jinak neplatí odstoupení od smlouvy

Ostatní (cca 1:03)
==================

- při specializaci na cizí trh, musí být obchodní podmínky v jazyce daného trhu, pokud se nespecializuji na ten trh, 
  nemusím mít přeložené podmínky, pozor ale na lokální právní úpravy daného trhu
- uvedené informace o omezení doručení (např. nedoručuji na slovensko)
- uvést v obchodních podmínkách info o tom, že záruka může být upravena lokálními zákony daného trhu 

Poděkovali: xunil

21. říj 2022 19:27 - 21. říj 2022 19:36 #147127
Odpověď od Linelabcz
Admin

- je nutné ověřovat recenze, že ji psal člověk, který si opravdu nakoupil ....

dnes už běžná funkce eshop systémů + přidat povídání do obchodních podmínek

- neuvádět slevu vůči doporučené prodejní ceně, ale od nejnižší ceny za kterou jsme za posledních 30dní prodávali

znamená to mít zobrazenou historii PŮVODNÍCH cen za 30 dní u každého produktu slevy plánovat v +30 denních akcích?

nutno mít prodej aspoň chvíli za neslevněnou cenu (klidně jen pár minut)

tzn z feedů dodavatelů vyházet všechny slevy atd.. pokud toto dodavatel nezohlední

- nejpozději při přidání do košíku informovat o omezeních ohledně dodání a o způsobech platby a zároveň v průběhu checkoutu komunikovat
  - telefon, email, kdy bude doručeno, jak se vyřizují stížnosti atd...

Bude lepší onepage nebo vícestránkový checkout?

- při přihození do košíku se nesmí samo "přihodit" něco navíc

Něco na víc, jako třeba dárek?

- musí být "kontrola košíku", tj. poslední krok s výpisem objednávky
- text finálního tlačítka musí být "Objednávka zavazující k platbě", nebo obdobná textace, jinak smlouva není platná (cca 0:32)
- nutno rozlišovat, zda v rámci objednávky uzavírám smlouvu, nebo jen přijímám objednávku (tzn. čeká se na potvrzení eshopu)
  - okamžité uzavření smlouvy
    - kupte nyní
    - zaplaťte nyní
    - potvrďte nákup
  - přijmutí objednávky
    - zaregistrujte se
    - potvrďte 
    - objednejte nyní
- musí se zasílat obchodní podmínky např. v PDF do emailu, link nestačí
- návody nemusí být v papírové podobě, mohou se posílat digitálně
- záruční list musí být také přiložené

dnes už běžné funkce eshop systémů, Joomla 4 ideální platforma pro ecommerce.

Díky za tento post!

To Cony:


Prosím, ještě upravte text v pluginu pro cookie lištu u Analytických cookies - Všechny údaje jsou anonymizované a nelze je použít k vaší identifikaci. Toto nedává smysl, protože se u cookies se píše, že slouží k uložení jedinečného ID návštěvníka. Pak dej vědět update.

"Nekategorizovaným cookies" kde chybí popis, poskytovatel i expirace, může uživatel težko udělit platně souhlas, protože chybí rozsah a účel takových cookies.

Když už tedy budeme rozebírat nařízení EU ohledně webů, e-shopů, GDPR, cookie lišt atd.. v tomto vlákně na atomy.
 

21. říj 2022 22:14 #147135
Odpověď od Cony
Moderátor
Ano, valná většina těch věcí je už dávno běžnou praxí, takže je to spíš takový souhrn toho co by se mělo.
Co jsem pochopil tak
ad slevy - historie se asi zobrazovat nemusí, spíše zřejmě jde o nějaké prokázání toho, že to tak bylo, jak a komu tam už ale nerozebírá. Primárně by ale měla asi skončit praxe zobrazování slevy vůči jakési "běžné ceně", sleva by vždy měla být vztažena k mé konkrétní ceně, za kterou jsem opravdu prodával.
V okamžiku kdy poprvé položku zlevním, musím uváděnou hodnotu slevy vztáhnout k nejnižší ceně, za kterou jsem prodával za posledních třicet dnů. Pokud dále zlevňuji, mohu používat tuto stejnou cenu i dál, ale nesmím se pohnout směrem nahoru, tzn, slevním z 1000 na 900, píšu slevu 10%, když slevím znovu za měsíc na 800, už můžu psát 20%, když už pak ale zdražím na 850, tak už nesmím psát 15%, ale jsem zpět na 0. Ještě se zřejmě dá hrát se slovíčky slovíčky "sleva" a "ušetříte"
ad feedy - tam záleží na tom, jak s nima pracuješ, pokud rovnou přebíráš i doporučenou moc, ke který se vztahuje u většiny eshopů sleva (jak VM tak Phoca), tak by to mohl být problém, pokud ne, tak by nemusel...
- ad checkout - není řečeno, jen že zákazník musí být nejpozději při přechodu do košíku informován, tzn. buď nějak zabudovat do stránek (ale ne skrýt do obchodních podmínek), nebo nějak do checkoutu
- ad něco navíc - dárek zdarma je v pohodě, ne už ale předzaškrtnutá prodloužená záruka za stovku

- ad textace cookie consent, to bude hlavně na Bonga, čeština má pod palcem on ;) Kouknu na to v angličtině, popř. samozřejmě lze přepsat jazykové konstanty.


 

21. říj 2022 22:43 #147140
Odpověď od Linelabcz
Admin
Jak jinak prokázat, než historií cen, i když tohle e-shopy na Joomla také umí.

V okamžiku kdy poprvé položku zlevním, musím uváděnou hodnotu slevy vztáhnout k nejnižší ceně, za kterou jsem prodával za posledních třicet dnů. Pokud dále zlevňuji, mohu používat tuto stejnou cenu i dál, ale nesmím se pohnout směrem nahoru, tzn, slevním z 1000 na 900, píšu slevu 10%, když slevím znovu za měsíc na 800, už můžu psát 20%, když už pak ale zdražím na 850, tak už nesmím psát 15%, ale jsem zpět na 0.

Tak to budou mít provozovatelé e-shopů radost, takový pěkný manuál z toho bude.
Checkout bude nutná asi více stránka.
Bong to je jasný.

Řešil už někdo Kaufland Global Marketplace www.kaufland.de/seller-university/cz/ ?
Začínám mít pocit, že Marketplace všeho druhu začíná nabírat na síle. Možná časem budou jen online tržiště

21. říj 2022 22:51 #147143
Odpověď od xunil
Zkušený uživatel

znamená to mít zobrazenou historii PŮVODNÍCH cen za 30 dní u každého produktu slevy plánovat v +30 denních akcích?
ne to si hlídá obchodník sám.

- nejpozději při přidání do košíku informovat o omezeních ohledně dodání a o způsobech platby a zároveň v průběhu checkoutu komunikovat
  - telefon, email, kdy bude doručeno, jak se vyřizují stížnosti atd...

Klasika nahodím cenu do košíku a hned (bez vyplnění) údajů to odkud jsem jak se jmenuji a kam dodat, chci vědět cenu za dopravu a platbu pak až chci zadat údaje.viz bata.cz alza.cz pilulka.cz atd

Chápu, že je problém tohle obecně bude a Petra říká, že je to v tomto případě trochu problém a tak u složitých případů někde napsat jak se cena počítá a že děkujme za pochopení a cena bude stanovena po kalkulaci.
U jednoduchých e-shopu kde mám jen velmi omezené možnosti pro dopravu by to šlo řešit. Při prodeji zubních kartáčku, si jako obchodník spočítám kolik je doprava. (v 99 % je cena xyz Kč) Předpokládám že si nikdo neobjedná 100 000 zubních kartáčků abych řešil navýšení ceny dopravy (např. kamión).

Problémy jsou odeslání do cizího státu nebo u těžkých věcí, různé hmotnosti, rozměry, vzdálenosti, zahraničí, doprava do patra atd.

Nastavit to obecně pro všechny e-shopy univerzálně je asi nereálné. Pro časté použití jako když prodávám koření a cena je jasná v 99% by to asi bylo možné a právně žádoucí.

- při přihození do košíku se nesmí samo "přihodit" něco navíc
Něco na víc, jako třeba dárek?


Něco navíc jako že si koupím fotbalový míč a prodejce ti tam hodí vak na míč za 50 Kč.



Cony díky za podrobný textový přehled témat.

Powered by Fórum