Nová verze Joomla 5.1.4
Dnes byla uvolněna nová verze Joomla 5.1.4, společně s Joomla 4.4.8. Tato verze přináší spoustu nových funkcí, vylepšení v oblasti bezpečnosti a kódu a díky těmto vylepšením i vyšší rychlost.
Phoca Cart Modul produkty - Experimentální URL - Odstranit ID z adresy URL - bug
Dřív to fungovalo tak, že se zobrazovalo "Vyber možnost". Jenže. Jenže, protože je výběr atributů vázanej na ajax a možnej update položek na skladě, SKU, obrázku, ceny, url, atd. pak byl problém v tom, že se zobrazovaly tyto informace špatně a to mohlo mást zákazníky.
Příklad trička, barva: modrá, žlutá, velikost: XXL, XL
Při starým chování se zobrazil produkt, například Tričko A a protože se nevyplnily automaticky atributy, existovala varianta trička bez barvy a bez velikosti:
Tričko A
- vyberte barvu
- modrá barva
- žlutá barva
- vybete velikost
- XXL
- XL
a ajax načetl samozřejmě tyto informace: cena: 0, sklad: 0, SKU: nic, obrázek žádnej, atd. atd. Protože prostě Tričko A bez barvy a bez velikosti neexistuje.
Tedy, protože jsou atributy vázány na různý funkce - obrázek, sku, sklad, cenu a url a tyhle se dynamicky mění, musela být položka "vyberte" smazána a automaticky se vybírá výchozí kombinace.
Změnit se to dá modifikací v kódu - přes override, ale jak jsem psal výše, potom nebudou správně fungovat všechny dynamický prvky:
Tento soubor změnit, nejlépe zase přes override:
components\com_phocacart\layouts\attribute_options_select.php
a zakomentovat následující podmínku:
Phoca Cart - www.phoca.cz/phocacart - e-shop, e-commerce
Phoca Gallery - www.phoca.cz/phocagallery - obrázková galerie
Phoca Download - www.phoca.cz/phocadownload - stahování souborů
Phoca Guestbook - www.phoca.cz/phocaguestbook - guestbook
Tedy, protože jsou atributy vázány na různý funkce - obrázek, sku, sklad, cenu a url a tyhle se dynamicky mění, musela být položka "vyberte" smazána a automaticky se vybírá výchozí kombinace.
Tomu rozumím, ale stejně jako zákazníci zuřivě klikali automaticky Přidat do košíku a nevšimli si informace Vyberte, tak nyní zákazníci zuřivě klikají na přidat do košíku a nevšimnou si Defaultní vybrané možnosti.
Programátor je spokojený, zákazníci nikoli.
Mrkni zde:
www.archivbox.cz/archivni-krabice-cz-r074
Do košíku nic nedám, protože jsme hackli chování VM a Customfield4All, a dokud nevyberu parametr, tak mám smůlu.
Slůvka Vyberte jsou důležitá pro koncáky (zde pro ženy nepolíbené IT).
Takže bych se přimlouval za opětovné zařazení možnosti "Vyberte" do dropdownu choosen a úpravu chování tlačítka Add to Cart s červeným error volitelným textem "Vyberte XXXX".
Mimochodem, na demu to ale funguje:
www.phoca.cz/phocacartdemo/phoca-fashion...21-cashmere-cardigan
Nebo mám něco čšpatně nastavené já?
MiniJoomla! - www.minijoomla.org - eshop s rozšířením Joomla/VM
Email Manager - aplikace na správu šablon emailů pro VirtueMart
Easy Feeder - aplikace na generování XML/CSV feedů a napojení na ERP pro VM
PragueClassicconcert - portál pro prodej vstupenek na systému Joomla
Tohle se týká jen atributů, které jsou "required" a kde vlastně "select attribute", tedy položka "žádná varianta" reálně neexistuje - například tričko bez barvy prostě neexistuje.
Tady se opravdu bavíme jen o informací pro zákazníky, vše ostatní normálně funguje - nevybere se atribut, pak buď frontendově dojde ke zprávě, případně v backendu proběhne kontrola, atd.
Zde je prostě jen o to, že na jednu stranu budeš mít v atributu položku "vyberte", na druhou stranu budeš mít cenu, SKU, sklad, obrázek špatně.
Když argumentuješ "Slůvka Vyberte jsou důležitá pro koncáky", pak druhá strana argumentuje tím, že zákazník vidí falešné a nepravdivé informace.
Protože zákazník příjde na stránku a vidí cenu nula, sklad nula, protože se mu prostě zobrazuje varianta, která reálně neexistuje. Tedy sice vidí hned po příchodu na stránku "vyberte", ale zase nevidí správnou cenu, sku, sklad a obrázek.
Samozřejmě dá se to udělat přes parametr, ale to jsme zase u toho, že třetí strana si zase bude stěžovat na velké množství parametrů
Phoca Cart - www.phoca.cz/phocacart - e-shop, e-commerce
Phoca Gallery - www.phoca.cz/phocagallery - obrázková galerie
Phoca Download - www.phoca.cz/phocadownload - stahování souborů
Phoca Guestbook - www.phoca.cz/phocaguestbook - guestbook
Ve výsledku jde jen o to že jde o podlehnutí tlaku pohledu programátora, aby ajax fungoval a nepřenášel prázdné hodnoty (což se někdy děje i u VM).
Ale praxe zákazníků na eshopech je bohužel jiná.
Navíc mi to přijde jako výmluva - v administraci u základního produktu přece mám všechny potřebné hodnoty pro zobrazení
- obrázek
- cenu
- sklad
- titulek
Vše co potřebuji abych si produkt prohlédl a pak vybral variantu.
Řešení je přece jednoduché - pokud není vybraný parametr, zobrazí se základní informace uložené u produktu a dokud nevyberu variantu, zobrazuje se mi místo přidat do košíku a počtu ks jen tlačítko vyberte variantu.
Navíc je to podpořené tím, že u parametru nastavím že je povinný (například u textu==gravírování parametr povinný být nemusí)
Na zmíněném demu phoca cart, kde tedy parametr není povinný si nakonec vyberu tričko, které ve skladě nikdo nezabalí, protože neví co, takže je tam z mého pohledu chyba.
Další podpora mého názoru je to, že se mi to nyní automaticky přesměruje na nesmyslnou URL adresu s parametry.
Co to udělá se sitemapou a indexací URL produktů zatím nechci domýšlet, ale logicky mi to google vyhodí, že podsouvám stránky které neodpovídají a snažím se spamovat.
Stejné to bude v Google Merchant Centre, ve feedech atd...
Zatím mi to nevadí, dělám demo eshopu s 10 produkty, ale na opravdový bussines produkční eshop asi zatím šáhnu zpět po VirtueMartu.
Ono to nevadí na ty restaurace pro použití POS, i když tam bych se divil pro web, kdyby se google nebránil - existují i rich snippets pro jídla a recepty (zde tedy zatím neřešené).
Když se tak dívám, tak mě napadají další věci ohledně SEO - nevidím nikde vyřešený canonical link - produkt může asi být jen v jedné kategorii, ale i tak by měl mít označení pro lepší info.
MiniJoomla! - www.minijoomla.org - eshop s rozšířením Joomla/VM
Email Manager - aplikace na správu šablon emailů pro VirtueMart
Easy Feeder - aplikace na generování XML/CSV feedů a napojení na ERP pro VM
PragueClassicconcert - portál pro prodej vstupenek na systému Joomla
Rozumím vysvětlení, ale pořád to je pohled programátora (nebo jiných zde v diskusi) a já mám bohužel jiný názor z praxe..
Ve výsledku jde jen o to že jde o podlehnutí tlaku pohledu programátora, aby ajax fungoval a nepřenášel prázdné hodnoty
To bych neřekl, ta diskuze trvala asi rok a půl a účastnilo se jí hodně lidí a tuším, že nikdo z nich nebyl programátor. Tohle je prostě výsleděk dlouhodobějšího brainstormingu a s technickým provedením v podstatě nemá nic společnýho.
Nejde zde vůbec o technické provedení, ale logiku.
Navíc mi to přijde jako výmluva - v administraci u základního produktu přece mám všechny potřebné hodnoty pro zobrazení
To je právě to, o čem tady celou dobu mluvím - základní produkt reálně neexistuje.
Základní produkt je Tričko A (bez barvy, bez velikosti). Ano, můžeme mu nastavit cenu, SKU, obrázek i počet na skladu, ale na co bude zákazníkovi informace, že neexistujicí Tričko A bez barvy a velikosti stojí Nula, na skladě má počet Nula, SKU má taky Nula a obrázek pro neexistujicí tričko prostě neexistuje.
Pokud je požadavek ukázat na stránce cenu, sku, sklad a obrázek dynamicky - tedy správné údaje pro každou variantu, pak neexistující produkty musíme eliminovat.
Ten hlavní základ k pochopení totoho problému je, že ZÁKLDNÍ PRODUKT neexistuje
Tedy ty sice můžeš zadávat základnímu produktu všechny hodnoty pro zobrazení, ale on neexistuje. Zadáváš to něčemu, co neexistuje a chceš lidem zobrazovat produkt a jeho informace, který neexistuje.
Já to samozřejmě můžu implementovat jako další parametr s tím ale, že budu mít pak plné fórum zaplněné otázkami, proč se zobrazuje neexistující produkt (možnost to změnit přes template override byla zvolena, aby další parametr nemátl normální uživatele, a toto si prostě každý uzpůsobil podle potřeb v template override).
Možností jak tento logický problém řešit je hodně, ale z brainstormingu prostě nejlíp vyšlo, že eleminiace neexistujících produktů bude nejelpší cesta.
Příklad: úvodní stránka produtku bez atributů: Tričko A bez barvy a bez velikosti: Misto obrázku se zobrazí obrázek - prvně zvolte variantu, místo ceny informace: prvně zvolte variantu, místo SKU opět: prvně zvolte variantu, místo skladu: prvně zvolte variantu.
Pokud to zjednodušíme jen na barvu a cenu:
Tričko A barva červená stojí 250,- Kč, Tričko A barva modrá stojí 250,- Kč, Tričko bez barvy neexistuje a proto nic nestojí.
A my máme možnost na stránce Trička A:
- zobrazit výchozí barvu, např. červenou s cenou 250,-
- nebo nechat Tričko A bez výběru s cenou Nula
A otázka je, co je víc matoucí pro zákazníky?
Všechno o čem mluvíš, dává smysl v případě neexistence dynamicky se zobrazujících položek a nepovinných parametrů - pokud by se obrázek, SKU, cena a sklad neměnily - neměly možnost měnit se dynamicky, pak samozřejmě toto opatření není potřeba. Stejně tak, pokud se bavíme o atributech, které rozšiřují daný produktu. Např. základní cena pizzy je 150,- plus atribut "olivy" + 15,- Kč ... pak to vše je možné, protože samostatná pizza bez oliv existuje, zatímco tričko bez barvy neexistuje.
Rozdíl mezi pizzou a tričkem je v tom, že pizza má atribut nepovinný, a tričko ho má povinný. Tedy v našem případě se bavíme jen o povinných parametrech. Nepovinné mají pořád možnost "Vyberte variantu".
A opět tady opakuji, není to rozhodnutí programátora, je to rozhodnutí vyšlé z brainstormingu, jehož úkolem bylo zjištění, jaké co nejméně matoucí řešení v této situaci má být zvoleno.
Phoca Cart - www.phoca.cz/phocacart - e-shop, e-commerce
Phoca Gallery - www.phoca.cz/phocagallery - obrázková galerie
Phoca Download - www.phoca.cz/phocadownload - stahování souborů
Phoca Guestbook - www.phoca.cz/phocaguestbook - guestbook
www.bata.cz/kategorie/web-katalog-cz-muzi/726980-adidas
Proč to nejde udělat takto?
(není open source)
www.archivbox.cz/archivni-krabice-cz-r074
Proč to nejde udělat takto?
(VirtueMart)
Ano, i u nás klient namítal, proč musí udělat neexistující produkt, s neexistujícím SKU na skladě, s neexistujícími počty - asi stejně jako zde diskutující si prosadili svou.
Bylo mu v klidu vysvětleno, že pro chování zákazníků na eshopu je to jen malá nepříjemnost pro administrátory.
Nevadí, uzavřel bych diskusi s tím že prostě se takto chová aplikace a pokud někdo chce chování jiné, musí si ji naprogramovat.
Ten hlavní základ k pochopení totoho problému je, že ZÁKLADNÍ PRODUKT neexistuje
Já řeším ale UX a chování zákazníků na eshopu, ne to že základní produkt neexistuje, to je pro chování eshopu na FE marginální záležitost.
Něco jiného by bylo, kdyby se produkty chovaly jako na alza, kde každá varianta se zobrazuje na eshopu samostatně, samostatně se indexuje.... (disk s kapacitou, televize s úhlopříčkou..)
Ano pak tato připomínka má smysl. Tady to ale tak není, nebo se pletu?
MiniJoomla! - www.minijoomla.org - eshop s rozšířením Joomla/VM
Email Manager - aplikace na správu šablon emailů pro VirtueMart
Easy Feeder - aplikace na generování XML/CSV feedů a napojení na ERP pro VM
PragueClassicconcert - portál pro prodej vstupenek na systému Joomla