Přihlásit se

Joomla 5.2.2 Security & Bugfix Release

Joomla 5.2.2 je nyní k dispozici. Jedná se o bezpečnostní vydání pro Joomla 5.x.

Sekce Joomlaportal

17. pro 2009 21:08 - 17. pro 2009 21:10 #53443
Odpověď od trafobrum
Návštěvník
z uzivatelskeho pohledu a bez muceni se priznam, ze az ted jsem podrobneji prochazel clanky, a tak jak jsou ted, mi to prijde stejne, jako si vybrat povidku v knihovne podle cisla regalu a nazvu knizky. : www.joomlaportal.cz/clanky.html
Urcite tam je i par dulezitych, podstatnych informaci, ale prece je nebudu cist vsechny poporade.
Prijemnejsi by bylo videt rovnou chronologicky serazeny nazvy a uvodniky z postupne omezovaneho vyberu (vidim v uvodniku aspon kus clanku, datum kdy byl napsan tj jestli je jeste vubec aktualni):
- zajima-li mne vsechno - prochazim postupne vsechno,
- zajima-li jen neco - omezim vyber,

souvisejici clanky by asi taky nebyly k zahozeni

Informaci je na webu dost, ale nejsou moc videt...
osobne bych radsi videl napriklad v pravem sloupci misto komentaru webhostingu, nejaky nahodny clanek - zaujal by asi vic, nez uvazovani o volbe noveho hostingu dle komentaru..



na zvazeni je, jak casto by "bylo co napsat" a zpusob publikace:

hlavně je otázka nad formou - Wiki? Samostatné články s komentáři?
Co by jste zvolili?

wiki "tak jak je"*1 by asi nebylo to "prave"*2.

Ale smysl ma "wiki na urovni registrovanych a schvalenych prispevatelu", a rozsirovani prispevatelu dle stanovenych pravidel a logiky, nebo jakakoliv vhodna jina varianta obdobneho reseni, kdy informace(clanky) nevytvari jen omezene mnozstvi "nepochybne majicich co rict" osob, ale ostatni, kteri to vedi taky a fundovani to jen schvali, zverejni, zamitnou, nebo urci k doplneni (atd...), nebot maji fundovanejsi veci na praci, nez sepisovat informace ktere vedi i mene fundovani..


ma-li portal plnit roli informacni, inspiroval bych se nejakym velkym informacnim portalem, ma-li plnit nejake jine role, hledal bych uzivatelsky vyhovujici srovnani.

_____________________________
1) jak ji znam napriklad z wikipedie
2) vzhledem k odhadovanemu mnozstvi, "zaskodniku" nez prispevatelu "s dobrym umyslem", by se presunula namaha z vytvareni kvalitnich informaci, na udrzeni rozumnych informaci.

17. pro 2009 23:31 - 17. pro 2009 23:38 #53444
Odpověď od Dušan
Uživatel
Ad honzag
Označení mého článku za amatérský se mě nedotklo, je totiž amatérský.

Takže návody BUDOU letos po vánocích...

... hurá :)

Tvůj návod na úpravy template s dovolením trochu přepracuju a přidám...

OK, jsem rád, že i jako amatér v Joomle můžu být tady užitečný, když jsem vytvořil alespoň kostru pro použitelný článek.

A s tím amatérem opravdu nemám potíž. Profík jsem v jiné oblasti a snaha rozumět Joomle patří k mým koníčkům. Rozhodně ji chci používat, ale pokud na ni nestačím tempem, které protřebuji pro svůj komerční web, radši si na správcovství webu najmu odborníka. Sám si ji v klídku budu poznávat svou pohodovou pomalostí.


ad trafobrum

Informaci je na webu dost, ale nejsou moc videt...

- souhlas

naprosto souhlasím s myšlenkou, zapojit více nováčky nějakým vhodným způsobem
- jednak se ulehčí fundovaným

nebot maji fundovanejsi veci na praci, nez sepisovat informace ktere vedi i mene fundovani..

- jednak tady vidím ono význam onoho magického "get involved", tu radost, že i nováček má šanci se zapojit - to si pak každý může připadat více jako součást komunity, ne jen ten, kdo si pořád musí jen nechat radit

Nejen na bolavá záda ... cvičíme.cz

18. pro 2009 10:59 #53451
Odpověď od Svatopluk Vít
Moderátor
Ad zapojování nováčků :

Ať to chcete slyšet nebo ne, tohle prostě fungovat nebude. Nováčci se nebudou zapojovat. Věřte prosím mým zkušenostem, mám je s několika projekty - OpenOffice.org, Linuxexpres.cz, Openoffice.cz, MandrivaLinux.cz. Vždy to sklouzne k tomu, že nováček řekne, že nemá tolik zkušeností, aby něco dělal. A když se něco naučí, obvykle se nevrátí, aby s něčím pomohl. I za ta léta co JP provozujeme můžu říct, že s aktivitou lidí je kříž.
Je také zajímavé sledovat trend, kdy sem nováček přijde a jeho návštěva vypadá následovně :
- www.joomlaportal.cz , Fórum, Registrace, Nové vlákno, "Jak nastavit, aby nebyly na úvodní stránce nastaveny jeden hlavní článek a pak další vedle sebe?"

Sami víte, že nalezení odpovědi na tento dotaz s využitím hledání na portále JP je otázka cca 10 sekund a to hlavně také proto, že tenhle dotaz tady padl 1000x. Přesto tento dotaz najdete ve fóru každou chvíli. A stále trpělivě odpovídáte - nehledal si, najdeš to tady. teď se forma změní jen na to, že budete psát - Nehledal si, je to na Wiki. Nikdo mne nepřesvědčí, že to tak nebude. Navíc, když budete na každý třetí dotaz odpovídat takto, vynoří se někdo, kdo řekne, že jste arogantní...
Kdo nevěří, ať se podívá na joomla.org a do jejich fóra. I když existuje stránka help.joomla.org, stejně ji začátečníci nečtou. Univerzální odpověď zní - nebudu číst dokumentaci, když potřebuji tuto drobnost.

Ad Wiki :
Osobně tento způsob psaní dokumentace nemám moc rád. Vím, že je to snadné pro kohokoliv, kdo chce něco napsat, problém je v tom, že ochotných lidí, kteří budou psát dokumentaci pro JP v Česku moc není. Že se to postaví na dobrovolnících z řad začátečníků je dle mne také trochu utopie.
Dovolím si to dokumentovat na příručce pro totální zelenáče. Existuje jen pro J! verze 1.0.x, nikdy jsem nenašel čas ji předělat na 1.5 a výrazně doplnit. A za těch několik let se nenašel nikdo, kdo by to udělal za mně.
i zde v diskuzi se objevují větičky typu "Mělo by se", "Dobré by bylo"... Neschovávejte se za ně a řeknět "Já udělám", "Já napíšu". Pak můžeme říct, že komunita funguje a že bude někdo hrdý na to, že k ní patří. Vím, že vy, co tohle čtete jste zrovna "úchylná" skupina, protože pro JP něco děláte. Ale všeobecně je v Česku trend spíše brát, když je kde, dávat se moc nenosí. nezmění se to ze dne na den a proto bych chtěl vaše plány trochu krotit.
Podobné diskuze tu zazněly mnohokrát, vždy to tak nějak vyšumělo. Osobně vidím problém ne v tom, že nebude dostatek kvalitních návodů, ale hlavně v tom, že nebude dostatek jakýchkoliv návodů. Pod hlavičkou JP toho moc nevzniklo a ještě méně na 1.5.x verzi.

Co tím vším chci říct? V tuto chvíli zbytečně řešíme, zda Wiki nebo něco jiného, zda kvalitní návody vs "amatérské" návody. Potřebuji záruky v tom, že se sestaví "dokumentační" tým, že v něm bude několik lidí, kteří budou mít společný zájem - vytvoření dokumentace. Vše se navíc komplikuje tím, že takto vytvořená dokumentace je už v této chvíli zastaralá. ze všech stran jsem totiž ujišťován o tom, že v průběhu několika měsíců bude nová verze 1.6.x, kde je hodně věcí zásadně jinak, než v 1.5.x. Má smysl psát nováčkovskou dokumentaci pro verzi 1.5.x? Znovu opakuji nováčkovskou. Vytvoření dokumentace nějaký čas vezme. A klidně se může stát, že její vydání se pokryje s vydáním verze 1.6. A pak musíme vše předělat.

Osobně navrhuji - hodit verzi 1.5.x přes palubu a začít s testováním 1.6.x a s vytvářením dokumentace pro ni. Překlenutí období se dá provést tak, že by se dala přeložit originální dokumentace, která je nabízena na joomla.org. Ta je hotová, překlad by měl být rychlejší, než psaní nové.

Dokumentační tým by prostě v masivním měřítku začal pracovat s verzí 1.6 a začal psát pro ni dokumentaci. Dle mých informací se beta objěví do měsíce, což je fajn, ale hlavně to nese s sebou tzv. functional freeze, což znamená, že se dá začít překládat, nic zásadnějšího se měnit nebude.

Trochu mne prostě ta myšlenka na to, že ta dokumentace bude v době vydání zastaralá, děsí. A chci se tomu takto vyhnout. Co si o tom myslíte vy?

Jedna z hlav české komunity redakčního systému Joomla! a první překladatel uživatelského rozhraní k ní.

18. pro 2009 15:30 #53464
Odpověď od HonzaKr
Moderátor
Co týká charakteristiky valné většiny nováčků Ti dávám za pravdu. Začínají pracovat s J! a potřebují pomoci tak jsou aktivní hlavně v dotazech. Po určité době se začnou zapojovat i do odpovědí. V okamžiku když zjistí, že jim vše chodí aktivita klesne na nulu. Pouze v momentě, kdy jim přestane něco fungovat tak dají dotaz a aby se neřeklo zapojí se do pár odpovědí. U člověka, který si udělá web pro sebe se to dá překousnout. Ale je poměrně dost takových, kteří si na "znalostech" J! založí živnost. Tam se to již špatně překousává.

Vrátím-li se k návodům, tak dle mého pohledu to není zase tak jednoduchá záležitost. Hlavně v případě dokumentace k celému systému. Jednoduchý návod se dá napsat v jednom člověku. Ale na celou dokumentaci je už potřeba tým lidí, který musí mít hlavně pevné vedení. Mám pocit, že toto je hlavní úskalí jakékoliv komunity, která to dělá jako hoby. Ve firmě je to mnohem jednodušší tam existuje pobídka (plat). V komunitě je jenom zápal pro danou věc, ale nikde není dáno jak komu zápal vydrží. A mám také obavy, aby díky upadajícímu zápalu nebyla dokumentace pro 1.6 vydána v momentě uvedení 2.8 :-)

:: bývalý člen Joomlaportalu ::

18. pro 2009 16:51 - 18. pro 2009 16:53 #53469
Odpověď od trafobrum
Návštěvník
svatas napsal:

Co tím vším chci říct? V tuto chvíli zbytečně řešíme, zda Wiki nebo něco jiného, zda kvalitní návody vs "amatérské" návody. Potřebuji záruky v tom, že se sestaví "dokumentační" tým, že v něm bude několik lidí, kteří budou mít společný zájem - vytvoření dokumentace.

- 'imho' to je az dalsi velka meta, pred kterou lze nacvicit i rozsirovat a utuzovat tym(komunitu) vsemi zminovanymi drobnejsimi zalezitostmi.

Nevim jake je tajemstvi fungujicich komunit jinde, nemel jsem zkusenosti, ale vstup do komunity, pokud potrebuje nove cleny, by mel byt aspon podporovan (kdyz ne propagovan) z obou stran ( pokud o to projevi zajem )
Jinak to pak vypada, ze je komunita uzavrena, a o nove cleny ci jinou podporu zajem nema.
nekteri se vnucovat nebudou, jini treba naopak by asi potrebovali pobidnout.

A že své zkušeností/znalostí/schopností někdo prodává? - nevím jestli bohužel, ale právě to je principem společnosti už pár století, od cizostátní uklízečky, po prezidenta.
Souhlasím ale, že šarlatánství, padělání či krádež je taky "prodej" zkušeností/znalostí/schopností a měl by být dle toho i odměněn - to však některé stejně neodradí, ale to je už jiné téma...

20. pro 2009 21:22 #53512
Odpověď od xunil
Zkušený uživatel

Sami víte, že nalezení odpovědi na tento dotaz s využitím hledání na portále JP je otázka cca 10 sekund a to hlavně také proto, že tenhle dotaz tady padl 1000x. Přesto tento dotaz najdete ve fóru každou chvíli.


A to je problem pro novacky. Novacek pri trose vule najde funkci hledat a zada i frazi ktera vede k vysledkum ale tech vysledku je tolik ze se jim nechce hledat v tech vysledcich a taky casto narazi na odpoved "hledej" jenze on hleda a narazi na odpovedi "hledej" dale pak se neni schopny rozhodnout jaka je ta spravna odpoved. Proto je lepsi pro ne zadat dotaz kde dostanou na jejich (kolikrat bohuzel neprimou otazku) odpoved.

Navody to teda zlepsi - snad

wiki hmm je docela fuk jaka je forma. Dulezita je funkcnost. Pokud tam bude mit pristup "par lidi" a novacek bude mit napr doplnujici dotaz a "par lidi" nezareaguje pujde na forum a kolecko se uzavre.
Pokud tam bude moct kazdy "radit" zase bude problem typu cely web chmod 777 a hlavne neprehlednost a novacka to opet odradi.

Powered by Fórum