Přihlásit se
Pokud jste nováček, prosím zbystřete. Tento článek je určen přímo pro vás. Náš portál běží již nějakou dobu, přesto příliv nových uživatelů či těch, kteří se s Joomlou seznamují, neustává. Je proto více než kdy jindy důležité, abychom znovu zopakovali pravidla pro to, jak se na našem portálu chovat. Prosím přečtěte si jej a dodržujte tato pravidla. Zároveň nechť si jej přečtou i ostřílení mazáci, kteří zde také něco najdou.

Určitě je vám jasné, že ukočírovat stránky a diskuzní fórum, které navštěvuje několik tisícovek lidí, není jednoduché. Jistá organizace musí být. Zároveň je jasné, že nikdo neví vše a proto je přirozené, že zde máme naše diskuzní fórum, kam je povoleno pokládat dotazy. A to je vše.

Poslední dobou narážíme na stále stejný problém. Lidé, kteří sem chodí pokládat své dotazy, jsou líní. Jsou líní vyhledávat, zda někdo jiný již podobný dotaz nepokládal. V tuto chvíli si troufám tvrdit, že drtivá většina vašich dotazů, které se vám zdají jako ty nejdůležitější na světě, již někdo měl. Jsou také líní číst na našich stránkách články. Náš portál není jen diskuzní fórum. Je to komplexní souhrn všech možných informačních kanálů.

S příchodem verze 1.5 se paradoxně začíná nejvíce projevovat nejčastější problém - tazatel zapomíná jakkoliv komentovat své prostředí. Jakou verzi Joomly používá? Na jakém hostingu? Na jakých stránkách je možno jeho Joomlu vidět? Na toto vše jsme již mysleli a vytvořili jsme pravidla. A teď zodpovědně. Kdo z nováčků je četl? Uvědomte si jednu základní věc - diskuzní fórum má být přehledné a v podstatě je položení dotazu až poslední možností v řetězu získávání dokumentace. Nikoliv první!

Další podstatný fakt, který se snaží nováčci nevidět je ten, že tyto stránky nejsou komerční, nikdo je neplatí, žádný člověk, který sem chodí (a to i včetně správců) není na plný úvazek zaměstnán pro tento portál. Proto nás velmi mrzí připomínky k tomu, jak je to hrozné, že nikdo neodpovídá, případně jakto že jste ještě neudělali to a to. Například já denně pracuji (jsem IT managerem v jedné nadnárodní společnosti), pracuji každý den od 9:00 do 17:30, mám malou dceru a manželku a den má pouze 24 hodin. Tím chci říci, že práce pro portál pro mne nemá žádný finanční efekt. Ve svém volném čase můžu dělat i jiné činnosti, které mi nějaké finance přinesou (třeba překládám nebo píšu odborné články do různých médií). To, že nějaký čas tomuto portálu věnuji je pak čistě má volba a nevyplývá z toho žádná povinnost. Takhle to mají i ostatní zde pravidelně přispívající a pracující. Jsme opravdu jen spolek kamarádů, kteří se rozhodli, že své informace o Joomle zveřejní pro ostatní.

Musím říct, že některé výroky zdejších tazatelů nejen mne, ale i další, občas zvednou ze židle. Obzvláště "nečestné a nesportovní" jsou výroky o tom, zda náhodou někdo nechce něco udělat, protože já to teď nutně potřebuji a nemám na to čas. Na to může být jediná správná odpověď - pokud to tak nutně potřebujete, udělejte si to sami nebo někomu za práci pro vás zaplaťte. My se řídíme heslem - až to bude, tak to bude. Není v tom žádný zakopaný pes. Ten tazatel, který se takto chová, v podstatě říká, že jeho čas je dražší, než čas všech ostatních. Co k tomu říci?

Po tomto úvodu jsem se rozhodl ještě jednou a lépe okomentovat pravidla zdejší diskuze a doplnit ještě několik bodů k portálu jako celku.

1. Než položíš otázku, prohledej zdejší diskuzi, zda na ni již nebylo odpovídáno.
K tomu u nás slouží políčko s názvem "hledám..." a měli byste jej využívat v co možná maximální míře. Náš portál opravdu není jen diskuzní fórum. Je zde sekce častých dotazů, spousta praktických článků. Vyhledávání z úvodní strany prohledává i fórum. Jednodušší to už být nemůže.

2. Snaž se podstatu problému vystihnout už v tématu zprávy. Hesla typu "Dotaz", "Prosím o pomoc", "Help" nikoho neosloví a navíc se v nich zpětně špatně hledá. Dobře zvolené téma je např. "Joomla 1.0.8 a nefungující čeština Win-1250", "Jak vyřešit přístupová práva pro komponentu SpecialExtraGallery?"
Tento bod je také velmi důležitý a svědčí o tom, že myslíte i na druhé. Pokud zadáte "nesmyslné" téma vašeho dotazu, je to opravdu k ničemu. Schválně si zkuste pomocí vyhledávání najít, kolik takových bezvýznamných nadpisů dotazů najdete.

3. Když položíš otázku, přečti si ji po sobě, aby ji pochopili i jiní. Je k dispozici tlačítko Náhled. Vždy doplňuj adresu tvých webových stránek, kde se děje problém, poskytovatele webhostingu a verzi Joomly.
Dosti často se stává, že tazatel napíše dotaz tak, že jej nikdo nepochopí. Nehrajeme si zde na češtinářský koutek a proto nás nějaký překlep nebo špatně umístěné i nebo y nemůže rozházet, ale pokud je dotaz opravdu napsán tak, že jej nikdo nepochopí (a stává se to), je to velký problém. Zároveň je problém neúplná informace. Nikdo nemáme křišťálovou kouli a tak o vaší Joomle nevíme vůbec nic. Tím, že základní informace neuvedete, odradíte případné znalce. Pokud máte pocit, že na váš dotaz nikdo rychle neodpověděl, zkontrolujte, zda obsahuje všechny náležitosti. Dotaz typu "Nefunguje mi Joomla, protože nezobrazuje češtinu." je opravdu nic neříkající. jak na tohle chcete odpovídat?

4. Vulgární projevy a spam bude z diskuze správcem nekompromisně smazán.
Tento bod u nás není moc častý, ale čas od času je potřeba zákroku. Za SPAM jsou ale považovány i reklamy a příspěvky netýkající se řešeného tématu. Zde vedou velice spokojení uživatelů všech banánových hostingů, kteří mají obrovskou touhu se s námi podělit o své skvělé zkušenosti, zaregistrují se, napíšou jeden blábol a již nikdy se na portále neobjeví.

5. Odpovědi na diskuzním fóru jsou nehonorované a nikdo není povinen na zde položené otázky odpovídat. Odpovědi si prosím nevynucuj, nebo se opravdu nedočkáš.
O tomto jsem už mluvil v úvodu. Pokud položíte dotaz, nikdy nemáte jistotu, že na něj někdo odpoví. Může to být tím, že se s ním nikdo nesetkal nebo dotaz neobsahuje všechny náležitosti k tomu, aby se dalo odpovědět. Nebo prostě nikdo odpovědět nechce. Musíte to brát jako fakt. Pokud začnete fórum zaplňovat poznámkami typu "To fakt nikdo neví?!", můžete si být jisti, že proto neodpoví nikdo nebo vás zdravě setře. Pokud chcete garanci, že obdržíte odpověď, slibte třeba odměnu, nebo se obraťte na společnosti, které nabízejí komerční služby.

6. Nezjednodušuj si práci tím, že se nepokusíš hledat a rovnou položiš dotaz. Věř, že většina problémů již patrně byla řešena.
Za tímto bodem si stojíme. I když se váš dotaz pro vás může jevit jako exotický, troufám si tvrdit, že odpověď zde již existuje. Základní pravidlo - samostatnost. Prolezte fórum, články a teprve poté se ptejte. Například dotaz na nastavení práv pomocí CHMOD zde najdete asi tak 100x v těsném závěsu za dotazem na nejlepší freehosting a Safe_mode=ON.

7. Řiď se heslem : "Co nechceš, aby ti dělali jiní - nečiň ty jim"
Vždy se snažte vcítit do role druhé strany. Jak bych reagoval já, pokud by mi někdo provedl přesně to, co se chystám udělat já?

8. Opakované porušení těchto pravidel nebo záměrně nedodržování těchto pravidel může vés až blokování přístupu na tyto webové stránky.
Tenhle bod je spíše varováním, že i tato možnost existuje.

9. Omezují-li tě naše pravidla, prosím nepoužívej naše stránky.
Tohle je jednoznačný vzkaz. Pokud na naše stránky přijdete a naštvete se, nemusíte sem chodit. Opravdu nechceme poslouchat vaše "skazky" o tom, jak je to tady hrozné, jak vám nikdo neradí, jak se tady nedá nic stáhnout atd. my nabízíme, vy využíváte. Nemá to však samozřejmě za cíl, abyste nás uctívali jako bohy, kritiku určitě vítáme. Chceme dělat portál pro vás a na konstruktivní dotazy a připomínky určitě slyšíme a změny průběžně zapracováváme. Pokud nám někdo z vás chce pomoci, bude vítán.

10. Zadáním dotazu do diskuzního fóra se automaticky zavazuješ tato pravidla dodržovat. Použití magického slova "lama" neomlouvá a nelze se za něj schovávat.
Neustále se zde objevují dotazy, ze kterých je vidět, že příchozí do svého prohlížeče zadal www.joomlaportal.cz, pak kliknul na Diskuze a zadal svůj dotaz. Nic nečetl, nic nehledal, prostě se zeptal. Když je upozorněn na to, že by to chtěl vyvíjet trochu vlastní aktivity, odpoví, že je lepší se zeptat, protože nemá čas na to, aby hledal a vůbec se nějak zahazoval s tím tady na portále. Ptám se a vy odpovídáte. Často však vše "zjemní" tím, že ze sebe udělá blbce a myslí si, že mu to projde. Neprojde. Pravidla jsou dána a musím zodpovědně říci, že v této chvíli budeme jejich dodržování vyžadovat více, než tomu bylo doposud.

Zároveň žádám diskutující, aby v případě, že narazí na nějaké takové dotazy stručně napsali odkaz na naše pravidla a vysvětlili v čem je problém, třeba odkazem na příslušný bod pravidel. A dále nic. Pokud dotyčný nepochopí, co se po něm chce, neodpovídejte. Je to jenom ztráta vašeho času. V diskuzi najdete tisíce vláken obsahující nic neříkající pomocné dotazy na verzi Joomly a prostředí, které by prostě nemusely být, kdyby tazatel napsal, co je po něm požadováno.

To, že jste nováček samozřejmě není žádný problém, od toho tento portál funguje. Tímto článkem chci říci, že nám velmi záleží na tom, abyste i vy akceptovali naše pravidla. Ta jsou dána. Uvědomte si, že vstupujete do spolku, který již nějaký pátek funguje a který má svá pravidla, dle kterých je záhodno se chovat. Když jdete do divadla, také tam dodržujete nějaký pravidla. Stejně tak u lékaře, v kině nebo na rockovém koncertě.

Proto i my máme nějaká pravidla, dle kterých se musíte řídit. Pokud vás omezují, je to jednoduché - náš portál nenavštěvujte. Proto prosím o pokoru a respekt. Respekt k lidem, kteří místní portál vedou a vedou jej dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Někdy se nám totiž zdá, že středem světa chcet být vy a pokud není po vašem, je to naše vina. Opak je pravdou. Pokud nikdo nebude potřebovat naše služby, provoz portálu s klidným srdcem ukončíme. Zatím to tak není a v zásadě je nám jedno, jestli vaše osoba bude nebo nebude součástí zdejší komunity. A to si prosím uvědomte.

 

Za tým joomlaportal.cz sepsal Sváťa,
revidoval HonzaG