Tak jsem tak jednou pátral ve zdejším fóru po řešení jakéhosi problému s diakritikou na ARTIO JoomSEF. Honza Guziur se záhy vytasil s řešením a vyhecoval mě, že jsem na oplátku slíbil, že něco napíši. Ale až poté, co bude co prezentovat. Devítiměsíční těhotenství našeho webu uběhlo jako voda a já si dneska na svůj slib vzpomenul. Tak tady je tedy pokus o souhrn zkušeností absolutního začátečníka s výrobou komunitního webu pro Římskokatolickou farnost Cheb. Třeba to bude někomu k užitku.
Editace červenec 2008: Níže zveřejněný článek byl psán ve stádiu, kdy jsme používali Joomla! 1.0. Protože jsme mezitím přešli na Joomla! 1.5, některé údaje (např. o šablonách a rozšířeních) v něm obsažené již nejsou platné a ne všechny odkazy v článku jsou funkční.
Editace listopad 2008: Zájemce o zkušenosti z přechodu našeho webu na Joomla! 1.5 odkazuji na článek Jak se náš web obrátil na víru pravou.
Jak to všechno začalo
Všechno začalo tak, že jsme se ve vedení farnosti domluvili, že by to už konečně chtělo nějaký ten farní web. A já to dostal na starosti. Protože jsem člověk systematický, našel jsem si na webu pár tipů, jak na to (např. Jak psát web či Plaváček), vybavil jsem se nějakou tou literaturou (např. Webdesign od Steve Kruga) a sepsal jsem si projektový záměr.
Poté, co jsem takto trochu pronikl do tajů webové tvorby a podíval se na naše cílová očekávání, rychle jsem konstatoval, že na to sami nemáme. Vlastními silami, za pomoci lidí, které máme ve farnosti k dispozici, jsme byli schopni vytvořit nanejvýš nějakou jednoduchou farní „nástěnku" či „vizitku", ale ne interaktivní „komunitotvorný" web odrážející také aktuální život naší farnosti, zpřístupňující její služby širší veřejnosti a poskytující prostor pro výměnu zkušeností a materiálů širšímu okruhu zájemců z řad pastoračních odborníků.
A tak jsem náš projekt vyhodil na e-poptavka.cz. Záhy jsme byli zavaleni nabídkami, které sahaly od studentů nabízejících své služby zcela zdarma až po profesionální webdesignerská studia nabízející vytvoření webu dle našich představ za 150 tis. Kč. Po dost náročném bližším prověření většiny nabídek nám z nich zbylo pár, které vypadaly jako docela nadějný kompromis mezi cenou a kvalitou. Avšak vše nakonec ztroskotalo na tom, že jsme díky jejich požadavkům na upřesnění zadání zjistili, že my sami vlastně zatím nemáme dostatečně jasno, co vše na webu chceme a v jaké podobě.
A do těchto porodních bolestí najednou naštěstí přišel mail od jednoho našeho starého kamaráda, Roberta Němce, který pravil:
„Bude tě to stát strašné peníze - nebo to udělá nějaký neumětel. Určitě musíte mít redakční systém. Je blbost něco stavět sami. Pro vás bych doporučoval nějaký open-source s možností snadného exportu. Možná bych zkusil Drupal, Joomla! nebo Typo3."
Proč zrovna Joomla!
No a bylo to. Tedy ještě ne, ale naskočili jsme (jak jsem i dnes zpětně přesvědčen) na tu pro nás jedinou schůdnou kolej. Ještě jsme se pro jistotu podívali na trochu širší nabídku možností těchto Open-source CMS. Vážně jsme zvažovali např. Drupal, phpRS, Mambo či Plume, ale nakonec nás, ani nevím přesně proč, zlákala Joomla!. Možná, že svým názvem blízkým i vizi naší farnosti (Joomla, čti „džumla" = „všichni dohromady", „společně" či „v celku"), možná širokou nabídkou free i komerčních šablon, možná poměrně kvalitní českou podporou na Joomlaportal.cz.
Je pravda, že během vlastní práce s Joomlou jsem se občas závistivě ohlížel na „konkurenci" (zvlášť ohledně do nekonečna odkládané, ale velmi lákavé nové verze Joomla! 1.5, při hledání „joomlafriendly" hostingu nebo teď během sporů o typ licence pro Joomlu a s tím související „stávky" vývojářů ve vývoji pluginů pro Joomla! 1.5). Ale v průběhu téměř roční práce s Joomlou jsme se postupně tak skamarádili, že již na ní nedám dopustit. A těším se, až i těch pár nevýhod (např. nelokalizovaná administrace, nedotažená validita kódu, ne příliš bohatá dokumentace či občasná nekompatibilita s nastavením hostingu apod.) budou vyřešeny s nástupem Joomla! 1.5.
Testování na lokálu
S pomocí příručky Joomla pro totální zelenáče jsme si na lokální mašinu nainstalovali tzv. WAMP server (Apache + MySQL + PHP) ve Windows (srov. také připravovaný projekt Džumlaček). Na něm jsme pak zkoušeli základní instalaci Joomly (proběhla bez problémů) a některé komponenty a moduly. V této fázi jsme strávili poměrně hodně času různým experimentováním, především s vlastní strukturou webu.
Teprve v této interakci mezi možnostmi redakčního systému a upřesňovanými potřebami se nám postupně vyjasňovalo, co vlastně chceme, co pro nás bude užitečné, co necháme na později a co zavedeme či vyzkoušíme hned. Právě možnost tohoto uživatelského a velmi jednoduchého experimentování je z mého hlediska jednou z největších výhod vlastního zpracování webu postaveném na Open Source CMS systému oproti zadávání zpracování nějaké profesionální firmě, která po vás chce hned zpočátku poměrně přesně ujasněné potřeby. Takto si můžete některé možnosti (jako např. knihu návštěv, diskusní fórum či komentáře pod články) v klidu a zadarmo vyzkoušet a teprve později se rozhodnout, zda je nasadíte naostro či ne.
Po zkušenosti s následným přechodem na ostrý server, kdy se některé komponenty najednou chovaly trochu jinak (diakritika, český formát data apod.), bych však doporučoval začít experimentovat na ostrém hostingu raději dříve než později. Částečně však tyto potíže s přechodem byly možná způsobené i tím, že jsme začaly v kódování Windows 1250 a teprve později přešli na UTF 8. Díky výhledu, že v Joomla! 1.5 se bude používat již jen jediné kódování, a to právě UTF 8, je tedy velmi vhodné začít s ním již od samého počátku.
Instalace na server
S tímto krokem ovšem souvisel poměrně náročný výběr vhodného hostingu. Pokud nemusíte šetřit, pak máte poměrně širokou paletu možností, včetně např. specializovaného Joomla hostingu s přeinstalovanou Joomlou na IGNUM. My jsme tak trochu škrti a šetříme, kde se dá, tak jsme (po vyloučení free hostingů, kde Joomla! jede většinou bídně nebo nejede vůbec) vybírali mezi Savana.cz a Station.cz. Oba hostingy nám naštěstí umožnily zkušební provoz, takže jsme mohli díky totožné kopii naší lokální instalace na obou z nich dobře porovnávat.
Nakonec jsme (ještě po nějakém neslavném experimentu s jedním sponzorským hostingem „ze známosti zdarma") skončili i koupí vlastní .cz domény u mladšího, ale velmi dynamicky se rozvíjejícího hostingu Station.cz a jsme s ním navýsost spokojeni. Především nás „dostala" velmi pohotová, dostupná a odborně fundovaná podpora. Na Savaně nám navíc nešla rozběhnout česká diakritika v RSS kanálech. Jsme však nyní spokojeni i co se týče jejich více a více „joomlafriendly" orientovaného vybavení a nastavení. Tím samozřejmě nechci říct, že je to jediná či ta nejlepší volba, jen popisuji naši (velmi omezenou) zkušenost. Širokou diskusi na téma výběru hostingu nakonec člověk najde na Joomlaportálu.
Testování komponent
Nyní jsme mohli naostro dokončit již dříve započaté testování komponent a modulů vhodných pro náš již výše zmíněný projektový záměr. Dále popsaný výběr opět samozřejmě není ten jediný možný, možná, že i pro naše účely jsou k dispozici vhodnější řešení (mrkněte se třeba SEM), ale při poměrně omezeném času, který jsme ochotni vývoji webu věnovat, považujeme následující skladbu pluginů za pro nás optimální. Nebudu uvádět verze, protože ty se poměrně rychle mění (klíčové komponenty se snažíme udržovat „up to date"). Ke většině níže zmíněných komponent lze nalézt češtinu na Joomlaportálu. K některým komponentám jsme si češtinu alespoň částečně dodělali sami (např. Joomla Tags).
Interaktivitu našich stránek jsme se snažili zvýšit několika základními komponentami. Tou nejjednodušší je Kniha návštěv, pro kterou používáme jednoduchou Easy Guestbook. Tu doplňují dva větší interaktivní nástroje. Prvím je Diskusní fórum, pro které ještě stále ze setrvačnosti používáme starší Joomlaboard Forum, i když to je po spojení s novějším projektem nyní nahrazeno kvalitnější komponentou Fireboard. Druhým nástrojem jsou pak komentáře pod články, pro které používáme AkoComment Tweaked Special Edition (viz ovšem také další verze ZDE). Editováno 20. 8. 07: V komentářích jsme přešli . Plánovali jsme ještě implementaci nástrojů k objednání novinek z různých oblastí webu (máme vyzkoušené Letterman a YaNC), avšak ty jsme zatím pro malý zájem návštěvníků naplno nezprovoznili.
Nástroji ulehčující orientaci na webu jsou u nás např. Mapa webu (použitá jednoduchá komponenta Joomap), Odkazy (místo v Joomle integrovaných Web Links používáme multikategoriální Bookmarks), Klíčová slova (jediná na webu použitá komerční komponenta Joomla Tags, která, na rozdíl od v Joomle integrovaného řešení sekcí a kategorií, umožňuje libovolně kategorizovat obsah do libovolného počtu vzájemně kombinovatelných „tagů") či Kontakty (zde opět místo v Joomle integrované komponenty Contacts používáme multikategoriální Multi Contacts, které jsem sehnal už ani nevím kde a na internetu se po nich jakoby zem slehla - vyznačený link je na naše stránky, kde je tato komponenta ke stažení).
Důležitými komponentami dodávajícími webu komunitní šmrnc jsou pak také např. Fotogalerie (kvalitní multijazyková DatsoGallery spolu s modulem náhodně vybraného obrázku Kukátko do farnosti), Dokumenty (klasický, ale pro naše účely plně vyhovující DOCMan) a e-Kalendář (komponenta Events doplněná o moduly k zobrazování přehledu Kalendáře událostí a Nejbližších událostí).
Důležitými systémovými pluginy jsou pak nakonec WYSIWYG editor sloužící ke snadné editaci textů včetně obrázků (sázíme na kvalitní JCE Joomla Content Editor), integrovaný souborový a FTP manažer (klasický joomlaXplorer velmi usnadňuje editaci souborů přímo uvnitř systému) a nástroj pro optimalizaci URL adres (máme nainstalovanou a úspěšně vyzkoušenou komponentu ARTIO JoomSEF, s jejímž ostrým nasazením však čekáme až po kompletizaci obsahu, protože při ručním zavádění křížových odkazů uvnitř farního webu je lépe zavádět neoptimalizované URL, které pak „drží" i při aktivaci SEF nástroje).
Volba šablony a systému menu
Tak tento úkol byl pro nás snad nejnáročnější ze všech. I když je pro Joomlu k dispozici velké množství free šablon, nakonec nás v této oblasti zlákaly nabídky komerční. Nejprve jsme laškovali s některými šablonami z RocketTheme (především Carbonite, Mobius a Pixel Perfect), později jsme zkusili i nabídku z Joomlart. Nakonec jsme však vsadili na JS Lightfast Template od Joomlashack. Zlákala nás na ní její rychlost a zároveň jistá robustnost, stejně jako zabudovaná slideshow umožňující v hlavičce nechat běžet vybrané obrázky. Sami jsme si ji pak zatím provizorně naladili do „podzimních" barev, přičemž na konečném barevném a grafickém designu nyní maká jedna dobrá duše, která své grafické schopnosti občas dá charitativně k dispozici pro některé neziskové projekty.
Protože jsme potřebovali web rozčlenit na několik sekcí (středisek či projektů), namísto vestavěného hlavního menu (mod_mainmenu) jsme použili modul Extended Menu (mod_exmenu), který umožňuje vyčlenit specifická submenu jako samostatné moduly zobrazené jen na určených stránkách. To jsme zkombinovali s ovládáním přes horní lištu (topmenu), kde lze volit jednotlivé sekce webu (Domů, Charita, Dobrovolníci, Loreta, Knihovna, Penzion, Zpravodaj a Nástroje; později ještě přibyly odkazy na německou a anglickou shrnující stránku: EN a DE) nebo se přímo „zanořit" k některým vytipovaným stránkám (Sponzoři a Turisté).
I když jsme původně zamýšleli nechat ovládání bez rozvinovacích menu, nakonec nás přeci jen zlákala možnost jejich snadné výroby „na míru", kterou poskytuje komponenta swMenuFree. S její pomocí jsme pak nakonec Hlavní menu nahradili menu rozbalovacím (mod_swmenufree), přičemž ostatní „středisková" menu zůstala statická (mod_exmenu).
Plnění obsahem
Toto byl opět úkol, který probíhal v neustálém „rozhovoru" s postupně objevovanou „formou" celé webové struktury. I když nám bylo předem přibližně jasné, co asi na web chceme pověsit, někdy až teprve při rozvoji jeho konkrétní architektury nám docházelo, jaké konkrétní texty je možné jak umístit či propojit. Momentálně tedy pracujeme ještě na doplňování některých částí statického obsahu, přičemž je zkušebně zprovozněn systém průběžného doplňování a obnovování dynamických článků a dalších proměnných (především Zpravodaj, ale i Aktuality či Novinky např. z Charity nebo z jiných středisek).
Zároveň zacvičujeme spolupracovníky, aby byli schopni přes webové rozhraní odkudkoli samostatně plnit některé rubriky. Jde to vše pomalu, ale zdá se, že právě tyto široké uživatelsky autorské a editační možnosti je dalším důvodem, proč byla Joomla! pro naše účely velmi vhodnou volbou.
Technická podpora
V průběhu instalace Joomly a dalších komponent jsme se často ocitli v situaci, kdy jsme si již nevěděli rady a ani veškeré googlování nikam nevedlo (i když se to stávalo poměrně často, že chybová hláška již někde na internetu byla vyřešena). V takových případech musím říct, že nás většinou zkušení Joomlisté ve štychu nenechali. Po zaslání příslušného dotazu do fóra na českém Joomlaportálu (zde mi pomohl především Honza Guziur a Sváťa Vít) nebo domovském Joomla.org odpověď většinou na sebe nenechala dlouho čekat. Stejně tomu bylo u některých komponent a šablon. Skvělá podpora je např. u komerčních Joomla Tags.
Závěrečné shrnutí
Co připojit na závěr tohoto možná až příliš vyčerpávajícího článku? Snad jen to, že volba Joomly byla, kromě pár jiných faktorů, jedním z nejdůležitějších kroků k webu, který alespoň trochu splňuje naše představy. Zatím na něj denně chodí kolem 20 návštěvníků, což při jeho především lokálním zaměření a hodně vysokém věkovém průměru naší farnosti je víc, než jsme očekávali. Zatím se nám sice příliš nedaří je motivovat k nějaké větší interaktivně (diskuse, návštěvní kniha, komentáře apod.), ale např. v sekci stahování dokumentů je provoz také vyšší, než jsme čekali.
Po dotažení grafiky, plánované optimalizaci rychlosti stahování a aktivizaci čitelných URL adres je naděje, že to bude web poměrně k světu. Vám všem vytrvalým čtenářům děkuji, že jsme se mohli podělit o své skrovné dosavadní zkušenosti a budeme velmi vděční, pokud byste třeba v komentáři pod tímto článkem připojili svůj vlastní názor na něj, případně nějakou cennou radu, jak byste jej doporučovali ještě vylepšit.