Odvěký problém, který řeší každý provozovatel webových stránek - jak dostat na web více lidí, a nejlépe zadarmo. Způsobů je spousta, ale dnes bych se chtěla zaměřit na jeden - hodnocení článků v Joomla! a sdílení na sociálních sítích. Aneb jak přimět návštěvníky, když už se jim váš článek líbí, aby si to nenechali pro sebe, klikli na to hodnocení a v lepším případě sdíleli odkaz na Facebooku, Twitteru, Linkedin, Google+ a jinde.
Jak přimět návštěvníky, aby hodnotili vaše příspěvky
Proč to vlastně celé dělám? Ne že bych si potřebovala zvyšovat sebevědomí udělenými hvězdičkami...ale ráda bych je použila v rámci strukturovaných dat (rich snippets) ke zviditelnění toho článku na výsledkové stránce Google kupříkladu takto:
To pak ani nemusíte být na Google první - a váš výsledek bude lépe vidět i jako třetí.
Pro přidání strukturovaných dat na web v Joomla! můžete použít třeba plugin Google structured data od Tassose. O jeho nastavení si můžete více přečíst na mém blogu StaWEBnice. Sice obsahuje i možnost nastavit si počet hvězdiček a hodnocení ručně, a trochu to ošulit, ale Google to manuálně kontroluje a můžete si tím zadělat na slušný problém, takže se soustřeďme spíš na to, jak to hodnocení dostat od živáčků.
Jak umožnit v Joomla! hodnocení článku
V první řadě nastavte v globálním nastavení článků nebo menu zviditelnění hodnocení.
Sama jsem na svém blogu dlouho hodnocení nepoužívala - vždyť na to stejně nikdo neklikal. A když se dnes podívám na ten překlad hodnotícího boxíku, tak se ani nedivím:
Rozhodla jsem se, že takhle to nejde. Nevím, jestli chci změnit ten systém pro všechny, tak si zatím vytvořím jazykový přepis u sebe na webu (vyhledám jazykový soubor, který tenhle otřes obsahuje (administrator/cs-CZ/cs-CZ.plg_content_vote.ini) a pak si jednotlivé možnosti přeložím na něco chytlavějšího a běžnému Frantovi uživateli (nebo jak jsme říkali u nás na firmě bloody f*cking userovi) pochopitelnějšího. Co nahradit Volby 5 třeba - Dávám článku 5*.
Bohužel ten plugin neumí nic slušnějšího, aby každý stupeň hodnocení mohl mít vlastní popis ve stylu: Super článek (5*), Zajímavé (4*) atd.
Takže si vytvořím přepis místo původního PLG_VOTE_VOTE="Volby %s"
Okamžitý efekt na webu vypadá zhruba takto. Žádná hitparáda, ale lepší než drátem do oka.
Sdílení na sociálních sítích
Když už máme ty hvězdičky, proč jim nedat ještě příležitost snadno sdílet článek na Facebooku, Twitteru nebo jiné sociální síti. Jednak se tak dostane k více lidem, pro které bude doporučení od přítele silnou motivací si ho přečíst. Druhak si u něj Google udělá pomyslnou čárku v notýsku Které články jsou ty nejlepší a mám je zobrazovat co nejvýše. Sdílení, lajky, tweety, pluska atd. prostě nahradily starý linkbuilding. A čím více lidí váš článek sdílí nebo dává najevo jinak, že se jim líbí, tím vyšší autority se mu dostává v očích Boha internetu jménem Google.
Možná si říkáte, že každý přeci dneska ví, jak na mobilu sdílet odkaz i bez tlačítek, nebo že umí zkopírovat obsah adresového řádku a vložit ho na Facebook. Třeba ano, ale jsou i lidé:
- pro které je to nepřekonatelný problém, protože nejsou technicky zdatní,
- další skupinou jsou ti neskutečně líní - proč by si přidělávali práci a
- třetí skvadru tvoří ti, které to bez těch do očí bijících tlačítek ani nenapadne.
Pluginů, které to umí najdete celou řadu třeba v katalogu rozšíření na Joomla.org, nebo můžete využít jednoduše kód služby typu Addthis. Tam si můžete navolit jaká sdílecí tlačítka chcete používat, v jaké velikosti, barvě a typu a pak jen jednoduše vložit skript do šablony vašeho webu. Má to tu výhodu, že když si změníte nastavení ve svém účtu Addthis, tak se to projeví na webu, aniž byste museli měnit vložený kód.
Kam ikony vložit? Za mě hned nahoru pod datum zveřejnění a nebála bych se je zopakovat i dole. Hlavně ať je nikdo nehledá.
Napadla mě ještě jedna věc - když už se někomu článek líbí a dá mu hodnocení, proč ho nevyzvat ke sdílení na sociálních sítích v děkovné hlášce, kterou zobrazuje hodnotící plugin, který ve výchozím nastavení vypadá takto:
Opět pomocí přepisu COM_CONTENT_ARTICLE_VOTE_SUCCESS si můžete vyzvat hodnotícího k další akci na sociálních sítích.
A takových způsobů, jak lidi přimět k akci, se určitě najde celá řada - třeba se podívejte na Engage Box (o tom někdy příště). Jen se nebojte testovat a sledovat nejen rostoucí počet hodnocení (a ono z nuly se to roste snadno), ale také dobu na stránce a bounce rate v Google analytics, abyste své návštěvníky příliš neobtěžovali.
Buďte dobří, občané-Joomlisté!